Cursus: voorbereidende vaardigheden om te leren lezen
- Zie jij ook meer en meer kinderen met een leesachterstand in het eerste leerjaar?
- Zie jij als directie, leerkracht of logopedist het leesniveau dalen?
- Weet jij niet waar te beginnen bij kinderen die moeilijkheden ervaren met lezen?
- Werk je al weken/maanden op hetzelfde leesniveau en merk je weinig tot geen vooruitgang?
- Wil jij op een leuke, speelse en toch efficiënte manier vooruitgang boeken?
- Wil jij dat kinderen leren lezen zonder het te beseffen?
Hi, ik ben Sara, 10 jaar logopediste en oprichtster van Tolivas en de bedenkster van Letterlaan. Met Letterlaan oefenen ondertussen honderden kinderen in België en Nederland spelenderwijs het leren lezen.
Mijn keuze voor logopedie was niet zomaar. Na een niet-aangeboren hersenletsel bij mijn papa kwam de logopediste aan huis tijdens zijn revalidatie. Op dat moment was ik 17 jaar en moest ik mijn studierichting kiezen. Ik koos voor logopedie. Na mijn ervaring als stagiaire besloot ik als zelfstandige logopediste aan de slag te gaan in Antwerpen. Ik ondersteun ondertussen al 8 jaar kinderen met leer- en taalstoornissen.
Mijn grootste passie ligt bij leesproblemen. Ik kreeg meer en meer aanmeldingen voor kinderen met een leesachterstand. Op school werd er al een heel schooljaar intensief geoefend met boekjes en leesblaadjes en ook thuis werd steevast elke dag 10 minuten gelezen. Het effect hiervan bleef helaas uit. Logopedie werd opgestart en na enkele maanden las Jan 4 AVI-niveaus hoger dan bij de aanmelding.
Helaas zien we de laatste jaren een grote stijging in het aantal leesproblemen. De cijfers liegen niet en door COVID-19 wordt deze achterstand enkel groter.
Hier wil ik iets aan veranderen. Met Letterlaan zie ik de impact van het speels leren lezen, maar ik wil meer mensen helpen.
Wil jij als directie, leerkracht of logopedist de nodige handvaten leren om lezen op een speelse manier aan te leren?
- Ken jij veel kinderen zoals Jan?
- Merk jij als directie meer en meer leesproblemen in het eerste leerjaar?
- Ben jij kleuterleerkracht in de derde kleuterklas en wil jij de voorbereidende vaardigheden beter onder de knie krijgen?
- Wil jij als logopedist plezier tijdens de therapie voor jezelf en het kind?
- Wil jij de voorbereidende vaardigheden opfrissen en een therapieplan kunnen opstellen?
- Wil jij een duidelijk overzicht over de leerdoelen einde derde kleuterklas nu er leerplicht is vanaf 5 jaar?
Cursus voorbereidende vaardigheden
Spelen met letters
Voor therapeuten en leerkrachten
Na deze bijscholing weet jij
- hoe je op een speelse manier de voorbereidende vaardigheden kan aanleren bij kleuters
- hoe je een leesachterstand aanpakt bij de basis
- welke vaardigheden zeker gekend moeten zijn voordat kinderen leren lezen
- hoe je jouw behandelplan kan aanpassen aan elk kind
- hoe je ouders kan inlichten
- wanneer je best een logopedist inschakelt
Online traject
- Voor therapeuten die online op eigen tempo willen bijleren
- Overzicht modules
- Algemene info
- Theorie
- Onderzoek
- Behandeling
- Betrokkenheid
- Casusbespreking
- BONUS: voorbereidende schrijfvaardigheden
- Online toegang
- Met live-sessies om vragen te stellen
Live bijscholing
- Voor therapeuten die een halve dag een bijscholing willen volgen in centrum Antwerpen
- Overzicht modules
- Theorie
- Onderzoek
- Behandeling
- Betrokkenheid
- Casusbespreking
- Met online werkboek
Getuigenissen cursus
Een duidelijke cursus waarbij wordt stilgestaan bij de dingen die je onbewust al doet in de klas. Op deze manier kan je deze zaken bewuster in het klasgebeuren integreren. Heel erg goed gebracht door iemand die heel duidelijk weet waarover ze spreekt en een goede visie heeft om hiermee aan de slag te gaan en anderen te begeleiden.
Joni
Leerkracht eerste leerjaarIdeaal voor iedereen die te maken heeft met lezen en het voorbereiden van kinderen op lezen. Het is zeer zinvol om deze informatie in het achterhoofd te houden als je aan de slag gaat. Niet alleen inhoudelijk maar ook concreet kan je verder.
Krisje
ZorgleerkrachtZeer duidelijk opgebouwde cursus die je een goed inzicht geeft in de voorbereidende leesvoorwaarden en het belang ervan om tot lezen te komen mooi weergeeft en illustreert aan de hand van concrete voorbeelden. Er wordt steeds een koppeling gemaakt/verband gelegd naar de hogere leerjaren als je deze vaardigheden vroeg inzet, dat is fijn en herkenbaar voor scholen.
Ruth
Logopedist